Promo

Gred AAA : 500g = RM30.00 / 1kg = RM50.00
Gred AA : 500g = RM25.00 / 1kg = RM40.00
*Tidak termasuk pos laju

Sunday 16 December 2012

Rumpai laut?


Sebelum blog ni dibom dgn pelbagai khasiat rumpai laut, sedikit santapan minda..


Rumpai laut adalah mana-mana sahaja tumbuhan alga bentos lautan. Rumpai laut bersifat makroskop, multisel dan makrotalik, dibandingkan dengan kebanyakan alga lain. [1] Rumpai laut sering dijumpai di biom tepi pantai.

Taksonomi

Biom terdiri dari beberapa kelompok alga pelbagai cellular: alga merah, alga hijau, dan alga perang. Oleh kerana ketiga kelompok ini tidak dianggap ada moyang pelbagai cellular yang umum, rumpai laut adalah suatu kelompok paraphyletik.
Seaweeds are popularly described as plants, but biologists do not consider them plants (in biology, all true plants belong to the kingdom Plantae). They should not be confused with aquatic plants such as seagrasses (which are vascular plants). In addition, a few species of cyanobacteria bear a resemblance to seaweed algae.[perlu rujukan] Many phycologists prefer the term "marine algae" over "seaweeds". [perlu rujukan]

Struktur

Kemunculan Rumpai laut somewhat merupai non-arboreal terrestrial plants.
  • thallus: badan algal
    • lamina: suatu struktur dileper yang somewhat seperti daun
    • stipe: a stem-like structure, may be absent
    • holdfast: specialized basal structure providing attachment to a surface, often a rock or another alga.

Ekologi

Ekologi rumpai laut didominasikan oleh dua keperluan persekitaran yang tertentu. Ini adalah kemunculan air laut (atau sekurang-kurangnya air keruh) dan keperluan cahaya yang mencukupi untuk tujuan fotosintesis. Rumpai laut sangat umum di zon litoral dan dalam zon itu lebih sering di pantai berbatu daripada di pasir atau shingle. Niche ekologikal digunakan oleh rumpai laut mempunyai keluasan yang luas dan lebar. Dalam beberapa bahagian didunia, kawasan yang dikoloni oleh rupai laut litoral boleh merebak hingga beberapa batu nautika jauhnya dari tepian pantai. Faktor keterhadan dalam beberapa kes adalah berkenaan tentang kewujudan cahaya matahari yang sesuai untuk membantu proses fotosintesis rumpai.


Penggunaan

Makanan

Rumpai laut digunakan secara extensif sebagai makanan oleh orang-orang laut, terutamanya di Asia Timur, contohny China, Jepun, Korea, Taiwan, dan Vietnam, tetapi juga di Indonesia, Peru, Canadian Maritimes, Scandinavia, Ireland, Wales, Philippines, dan Scotland, di kalangan tempat lain. Contohnya, Porphyra adalah suatu alga merah yang digunakan di Wales untuk membuat laverbread. Di Asia, nori adalah makanan terdiri dari helaian Porphyra kering dan digunakan dalam sup atau untuk membalut sushi. Chondrus crispus (lebih umumnya digelar sebagai Irish moss atau carrageenan moss) adalah alga merah satu lagi digunakan dalam menghasil beberapa bahan tambahan makanan, bersamaan dengan Kappaphycus dan pelbagai rumpai laut gigartinoid. Laverbread diperbuat dari oat dan laver rumpai laut adalah suatu makanan masyhur di Wales.
Rumpai laut juga dituai atau cultivated untuk extaction alginate, agar dan carrageenan, kesan gelatinous dikumpulkan dikenali sebagai hydrocolloid or phycocolloid. Hydrocolloid telah mendapatkan kepentingan perdagangan, terutamanya dalam pengeluaran makanan sebagai food additives. [2] Perindustrian makanan mengeksploitasikan penjelan, retensi air, emulsifying dan properti-properti fisikal lain pada hydrocolloid ini. Agar digunakan dalam makanan sebagai konfeksyeneri, daging dan produk makanan, pencuci mulut dan minuman dan makanan moulded. Carrageenan digunakan dalam penyediaan penyampaian ulam dan sos, makanan dietetik, dan sebagai preservative pada produk daging dan ikan, benda dairy dan barang bakar. Alginates menikmati banyak pada kegunaan sama dengan carrageenan, tetapi juga digunakan pada pengeluaran produk industri seperti coating kertas, pelekat, inai, jel dan eksplosif dan dalam pemerosesan seperti kesaizan kertas, pencetakan tekstil, hydro-mulching dan drilling.

Perubatan

Dalam industri bioubat dan farmaseutikal, alginates digunakan pada pembalut luka, dan penghasilan acuan pergigian dan ada beberapa bilangan peneparan lain. Dalam pengajian mikrobiologi, agar secara banyak digunakan sebagai perantara kebudayaan. Carrageenans, alginates dan agaroses (yang ketiga adalah disediakan dari agar melalui penulenan), bersamaan dengan macroalgal polysaccharides lain yang kurang dikenali, juga mempunyai beberapa aktiviti-aktiviti mustahak biologikal atau penerapan dalam bioubat.[perlu rujukan] Ia telah dituntutkan bahawa rumpai laut ada sifat-sifat penyembuhan untuk tuberkolosis, artritis, demam sejuk dan selsema, penyakitan cacing dan juga tumor [1].[dubious ] Sebilangan kajian penyelidikan telah diconduct untuk menyelidik dakwaan-dakwaan ini dan kesan rumpai laut pada kesihatan manusia [2].[perlu rujukan]
Lihat pula Fucoidan

Kegunaan lain

Rumpai laut lain boleh digunakan sebagai baja rumpai laut.

sumber Wiki

No comments:

Post a Comment